teisipäev, 21. veebruar 2017


Nii üksik kui lumememm kevadel

HUVITAVATE KUJUNDITE LEIDMISEST JA LÜHIKESTE TEKSTIDE KIRJUTAMISE KASULIKKUSEST






Et kirjutamisoskus areneks, selleks on kõigepealt vaja lihtsalt palju kirjutada – selles olen küll absoluutselt veendunud. Samas on kirjutamine koolis üsna ebapopulaarne tegevus ja mõista õppijaid – kirjutatakse ju peaaegu iga aine tunnis. Samas ei ole need kirjutamised just sageli oma mõtete kirja panemised. Nii püüangi siis õppijaid kuidagi kavalamalt kirjutama meelitada. Üheks võtteks on kirjutada sageli, aga lühikesi tekste. Need ei ole nii väsitavad ja kokkuvõttes kirjutatakse nii ikkagi üsna suur maht. Samuti püüan leida erisuguseid, loovamaid ja ootamatumaid kirjutamisülesandeid.


Jagan täna ülesannet, mille esimeses osas lugesin õppijaile kümme võrdluste algust – Nii rõõmus kui ... Nii punane kui ... jne. Õppijad pidid iga võrdluse lõpetama ja seejuures mitte kõige esimese trafaretse mõttega, vaid milelgi veidi huvitavamaga. Seejärel ütles üks õpilane ühe juhusliku numbri (näiteks7) ja seejärel ühendasid kõik oma võrdluste pooled uutmoodi (1-7, 2-8, 3-9, 4-10, 5-1, 6-2, 7-3, 8-4, 9-5, 10-6). Nii tekkis igaühel mõni täiesti ootamatu ja väga vahva võrdlus. Ülesande teises osas pidid nad valima ühe võrdluse ja sellest väikese teksti kirjutama. Võrdlusi ja jutukesi loeti ka klassikaaslastele ette.




Eesti keele kui teise keele õppijate võrdlusi



Nii rõõmus kui kassipoeg / mina täna / väike laps, kellele ema ostis Lego-konstruktori / mina pärast tantsutrenni / kloun tsirkuses / koer kondiga / elevant / laps viimasel koolipäeval / kodutu mees, kes võitis loteriil / inglise keele tund

Nii kurb kui kodutu loom / mina olin eile, see oli raske päev / väikese klassi õpilane, kes sai halva hinde / tüdruk, kes kaotas oma vanemad / koer kondita / näljane mina / talle ei ostetud uut jalgratast / inimese surm / gümnaasium

Nii sinine kui sinu kole T-särk / Saša esmaspäeval / pastapliiats / koolivorm / ilm vihmastel päevadel / Mariaani süvik / taevas pärast vihma / taevas alguses / minu väike paber sõnadega / smurf / Saša pärast kolme minutit pakase käes


Nii väike kui minu kilpkonn / lapsed, kes ei söönud vitamiine / aatom / sinu enesehinnang / minu preemia, mida ma sain töötades isa poes / tolmutera / leivapuru / iga inimene meie suures maailmas / liivatera rannas / hamstri nina / kivike / Vatikan


Nii üksik kui inimene / venelane eesti spordilaagris / Krimm / vana mängukaru / Romeo ilma Juliata / jäämägi ookeanis / õue jäetud näljane kutsikas / üks sokk / inimene paadiga ookeanis / lumememm kevadel / puu rabas /  minu koer kodus / saar ookeanis / uus õpilane klassis


                                                                  © Fotolia



Nii punane kui valgusfoor / kirss / sinu nägu, kui sa räägid tüdrukutega / Ferrari / tomat / vaenlaste veri / Santa Claus / süda, mis armastab / metsik moon / klouni juuksed / kukk / Türgi lipp


                                                         © Fotolia


Nii kõva kui kivi / Ameerika / tema high-five plaks / minu karje, kui ma näen ämblikut / klassikaaslaste hääl vahetunni ajal / maniküür / maavärin / telefoni ekraan / lennuki mootori mürin / popkorn

Nii vana kui tarkus / vanavanaema / kõik sinu naljad / püramiidid / minu saapad / meie maailma ajalugu / veteranid / kosmos / baobab metsas / minu sõbra füüsika õpetaja / piibel / minu raamatud

Nii segaduses kui mina praegu / mina olin eile informaatika tunnis / kui Trump võitis valimised /  inimestevahelised suhted / mina pärast matemaatika kontrolltööd / väike kadunud laps suures poes /  keelte grammatika / inimene, kes unustas kõik maailmas / kilpkonn kõrbes / minu uurimistöö / eile sündinu / mees, kes kaotas lennukipiletid lennujaamas / mina Maximas / nuudlid potis / mu mõtted


Eesti keele kui teise keele õppijate tekstid (toimetatud)


Nii punane kui taevas


                                                                                  © Fotolia

Kas te olete kunagi näinud suvel, kui taevas on punane? Kui päike läheb horisondi taha, võib seda näha. See tähendab, et homme peab olema soe ilm. Selline sündmus toimub päris tihti.

Nii kõva kui popkorn 
Nii kõva kui pocorn kinos ei saa olla mitte midagi. Eile raiskasin oma viimase raha. Ostsin kinopileti ja popkorni selleks, et nautida filmi. Kui film algas, hakkasin popkorni sööma, aga see oli nii kõva nagu kivi. Mul läks hammas katki, oli väga valus. Sõitsin hambakliinikusse arsti juurde. See oli kõige hullem kinoskäik minu elus!

Nii rõõmus kui kodutu mees, kes võitis loteriiga


                                                                                  © Flotilla

Kui meile öeldi alguses, et me peame kirjutama lause algusega “Nii rõõmus kui …”, siis tuli mulle meelde üks huvitav lugu. Lugu juhtus umbes üks aasta tagasi. Ameerikas üks kodutu 60-aastane mees võitis üks miljon dollarit. Sellel mehel oli suur rõõm ja sellepärast ma kirjutasin selle lause.

Nii vana kui armastus


                                                                                 © Fotolia

Armastus elab meie maailmas juba väga kaua. Armastust me võime leida nii meie elus – näiteks vanemad armastavad üksteist kui ka teist armastust – näiteks kui inimene armastab loodust või midagi muud. Armastust me võime leida nii ajaloost kui ka religioonist. Armastus on eksisteerinud juba aastatuhandeid. Kuhu me vaatame, igal pool on armastus, Mõned kirjanikud räägivad, et armastus on meie elu. Ja armastus juhib elu.

Nii kurb ja üksik kui näljane mina
Seda ma tunnen alati koolis. Ja on ju huvitav, kui kehalised tunded saavad muuta hingelisi tundeid. Kõik on meie elus seotud. Ja kui kellelgi on näiteks depressioon, on vaja kõigepealt aru saada, kust need tunded ja mõtted on tulnud. Ja vist oled lihtsalt väsinud ja näljane, aga tegelikult sul on kõik korras.

Nii väike kui iga inimene meie suures maailmas


                                                                                 © Fotolia


Iga inimene tahab tähendada midagi selles maailmas. Meil on väga suur soov teada saada, miks me elame, mis on meie elu eesmärk? Me saame aru, et me oleme nii väikesed inimesed siin, aga kui iga inimese elu on ainult üks paljudest, siis mida me võime teha, et mõjutada maailma. Mõned inimesed kaotavad elu mõtte, minu arvates see ei ole õige otsus. Mulle tundub, et iga inimene võib muuta seda maailma, iga inimene on oluline.

Nii kõva kui maavärin
Inimesed arvavad, et nad on kõige tähtsamad maailmas ja kõik on nende jaoks. Maavärinad ja teised katastroofid tuletavad meile meelde, et me ei saa kontrolllida kõike, ja me ei ole enda maailma juhid.


Nii rõõmus, kui laps, kellele ema ostis Lego-konstruktori


                                                                          © Fotolia

Minu meelest kõige parem sünnipäevakingitus lastele (eriti just poistele) on Lego. See ei ole mitte ainult mänguasi! See on nagu üks suur konstruktor. Lapsed võivad ehitada kõik, mida tahavad. See aitab ka kiiresti aju arendada.
Lego oli alati mu lemmikmänguasi ja oli raske oma mänguasja ära anda, teades kui palju aega ma veetsin sellega.

Nii segaduses kui inimestevahelised suhted
Esmapilgul tundub, et mis ikka on raske suhete loomises. Miks inimesed vaidlevad, tülli lähevad? Miks ei saa elada rahus, kui seda kõik nii tahavad? Miks pered lähevad lahku? Tegelikult suhete loomine ei ole üldse mitte lihtne asi. Kõikidel on oma tõde, mõtlemisviis ja harjumused. Mitte kõik ei oska austada mõtteid, mis erinevad tema mõtetest. Kompromiss ja konsensus on põhilised vajalikud aspektid suhete loomises ja suhete säilitamises.

Nii rõõmus kui mina pärast tantsutrenni


                                                  © Fotolia

Sellel suvel avastasin endale tantsud.: tango, salsa ja bachata. Sain aru, et mulle tõesti meeldib tantsida.
Mäletan esimest trenni. See oli salsa tund, oli väga palju inimesi. Mõtlesin, et mulle ei meeldi, aga kui kuulsin muusikat ja leidsin rütmi, sain kohe aru, et tantsin kogu elu. Pärast seda trenni olin väga rõõmus, isegi õnnelik. Tantsud on selline asi, mis mulle tõesti meeldib. Kui avastasin enda jaoks tantsud, muutusin õnnelikuks.

Nii kurb kui šokolaadita jäänu


                                                   © Fotolia

Mina olen šokolaadi ja kommide sõltlane. Armastan neid ja söön iga päev. Kui kodus pole shokolaadi, siis olen kurb ja ei saa üldse kontsentreeruda. Arvan, et igal inimesel peab iga päev mõni väike õnn olema. Minu jaoks selleks on maiustused.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar